Teslamisatie kan de maakindustrie redden

“Van Hool als symbool voor achteruitgang van onze maakindustrie  “Donderwolken boven Belgische maakindustrie”, “Opnieuw sluit een bekende meubelzaak: “Waarom zou je nog naar een showroom gaan?”; het zijn maar enkele van de onheilspellende titels over de maakindustrie. Te hoge energieprijzen, stevige concurrentie uit China, en hoge loonkosten zorgen ervoor dat de we voor een stevige uitdaging staan. Nochtans heeft de toekomst er nooit zo rooskleurig uitgezien. 

Stilstand is achteruitgang. Dit eeuwenoude spreekwoord blijft tot op de dag van vandaag relevant. Als techno-optimist ben ik er rotsvast van overtuigd dat de aankomende periode een van de mooiste, boeiendste en productiefste periodes kan worden sinds de digitale revolutie. 
De opkomst van AI en Robotica zorgen immer voor ongeziene mogelijkheden. De uitdaging is om dit te vertalen naar een businessmodel dat werkt voor gewone bedrijven. 

Laat ons daarom eens kijken wat we kunnen leren van andere, recente succesverhalen. Tesla is zo ongetwijfeld eentje. Elon Musk is er als eerste autofabrikant sinds 1956 (Ford) in geslaagd om beursgenoteerd te worden en nadien het hoogst gewaardeerde autobedrijf ter wereld te worden.

Wie zijn biografie leest, zal ontdekken dat Musk een aantal basisprincipes aan de dag legt die ervoor zorgen dat zijn bedrijven zich differentiëren van de rest: 

  • Stel alle ‘common knowledge’ in vraag. Waarom gebeurt iets op een bepaalde manier? Is daar een goede reden voor? Verwijder alle onnodige stappen.
  • Diepgaande verticale integratie

Die verticale integratie begint bij de verkoop. Tesla is als eerste grote autospeler gestart met directe verkoop aan eindconsumenten. Via een eenvoudige configurator kan je een Tesla online bestellen. Het klassieke garage-franchisemodel, dat inzette op customization, ging op de schop. Verder produceren ze zo veel mogelijk ‘in-house’. Hierdoor is de winstmarge van Tesla veel hoger dan die van klassieke autospelers. Vorig jaar ging het over een winstmarge van zo’n $9.500 euro per auto voor Tesla versus $973 per auto voor Volkswagen*.

Het enige dat Tesla niet volledig zelf produceert, zijn de batterijen van hun elektrische wagens. Dit verklaart meteen waarom de Chinese autoproducent BYD er als eerste in slaagde Tesla van de troon te stoten op vlak van verkoopaantallen. BYD gaat nog een stap verder in haar verticale integratie en produceert ook de batterijen van hun wagens volledig zelf. 

Deze nieuwe trend gaat lijnrecht in tegen wat lang de modus operandi was voor veel bedrijven: zoveel mogelijk outsourcen. 

Wat mij betreft is het tijd om dit oude principe aan de kant te schuiven, en maximaal in te zetten op verticale integratie. Technologische ontwikkelingen zoals AI en robotica zijn wat mij betreft de sleutels tot succes die ervoor kunnen zorgen dat elk bedrijf hiertoe in staat is. 

Een aantal vooruitstrevende meubelfabrikanten laten zien dat het kan. 

Met 3D Config hebben we de jongste maanden een aantal 3D configuratoren ontwikkeld die volledig geïntegreerd worden met de productie, waardoor heel het proces van ontwikkeling, ontwerp, offerte, verkoop tot en met productie wordt gedigitaliseerd.  De bedrijven die dit principe introduceerden, zagen onmiddellijk een stijging in hun verkoop, en een toename van hun winstmarge. Door alles in huis te doen, werden ze bovendien minder afhankelijk, en verkregen ze informatie die hun in staat stelt om hun strategie naar de toekomst toe nog verder te verfijnen. 

Onze visie is dat dit nog maar een eerste kleine stap is richting de toekomst. Deze verticale integratie kan nog veel verder doorgetrokken worden.

Stel je een toekomst voor waar een klant een product configureert, alle parameters worden automatisch naar productie gestuurd en robots bouwen de producten door middel van AI. Vergis je niet, dit is geen ver-van-ons-bed-show. Met 3D Config spenderen we veel van onze tijd aan de ontwikkeling van dit soort zaken. Zo zijn we al volop bezig om onze configuratoren te koppelen aan robotsturingen.

In een kenniseconomie als de onze zijn we verplicht om een voortrekkersrol te spelen willen we relevant blijven. Ons land is ooit groot geworden dankzij maakindustrie in de meubel en textielsector. Laat ons de opkomst van AI en robotica omarmen, en we kunnen ervoor zorgen dat de maakindustrie opnieuw een van de drijvende krachten wordt van de Belgische economie. 

Wilt u graag samenwerken? Contacteer ons.

Elk project is uniek. Daarom is het belangrijk om samen te zitten en een optimale aanpak voor uw project te bespreken. Aarzel niet om contact op te nemen en dan kunnen we vrijblijvend bespreken wat we voor u kunnen uitwerken.

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder